.. GaLakSi MiNDa CeRiA : ZeRo's KingDom Of CoLour..

~ 天の道を往き、総てを司る!.. Ten no michi o iki, subete o tsukasadoru! .. "Walking the path of heaven, to rule everything!" (Tendou Zero , 1985) ~
..GaLakSi Suci Crystal..

Saturday, October 9, 2010

~ TerTuLis CeriTa : interView SPP of Zero.. ♥ ~


Assalamualaikum..



Alhamdulilllah dengan tertulisnya kronologi interview SPP ini bermakna saya masih diberi peluang oleh Allah untuk berkongsi iLmu dan syukur juga kerana kita semua masih ada nikmat mata untuk membaca perkongsian ini…(sesungguhnya ibadat 500 tahun pun masih tidak mampu membalas nikmat sebelah mata kita ni..)..


ProLog Interview Mohd AziruL bin Ismail;


- Deringan henset pemberian mama ( hurm ..pertukaran sebenarnya sebagai pengubat rindu..) pada detik 545am mengejutkan Zero dari lena diiringi hujan lebat di Theater Inn..namun ringan selimut itu diangkat kerana ini yang dinantikan..


- berbaju lite bLue baru , berkot hitam baLdu , berseluar lengkap bersePatu , melangkah ke tempat tuju..



GaLaksi iLmu di GaLaksi Ceria ;


7.00 am - setibanya di PKG Sri Aman , kereta diparking , minuman pagi diteguk , mama di rumah dihubungi , perjalanan moga direstui.. :-)


7.15 am - memasuki biLik menunggu , disambut senyuman si awal , terlihat sahabat lama , menyusul gelak tawa , tenang dan reda , semua seolah bersedia...


7.30 am – kedatangan diisi , teruja melihat nama pengerusi , Dato Hajah Rahimah nama diberi , gentar tiba2 menguasai diri , kerna beliau atas di posisi , namun ku ada misi , panjatkan doa pada ILAHI..


10.20 am – no.5 giliran diri , dijemput masuk oleh pengerusi , duduk sopan tersimpul rapi , menyediakan diri untuk diuji.. :- D


KronoLogi bersama Org No.2 SPP ;


- social talk ; dato’ tanya dah sarapan , depan dato’ Hajah ade karipap lalu dijemput untuk menikmatinya , namun rezeki ditolak (rezeki jangan ditolak??) kerna ini bukan masanya..:-)


- mukadimah ; biodata pendidikan bermula SPM sehingga ISMP + kenapa mahu menjadi guru + kekuatan dan keLemahan sekoLah + apa yang boLeh disumbangkan kepada sekoLah ..


Perlu diingat semua soalan di atas ditanya sekaligus..satu kali sahaja..percayalah ini adalah untuk menguji kemahiran mendengar dan memfokus anda semua..okies TIPS nya jika puan pengerusi anda nanti adalah Dato’ Hajah maka berkongsilah kes2 menarik mengenai sekolah anda kerna ia akan menyebabkan Dato’ memfokuskan pada perkara tersebut seterusnya memudahkan anda berbicara mengenai kes yang anda kendalikan itu..:)


- soaLan2 faKta n pengetahuan untuk Zero ; NKRA , PiPP , apa yang PM buat di Brazil , isLamophobia , ground ZERO n Hari Bunga Raya…yihoooo…


TIPS nya ; ini bukan masa untuk “menggoreng” jawapan anda .. jawab je berdasarkan apa yang anda baca .. namun apa yang perLu anda baca perLu Lah sangat banyak .. 2-3 hari sebelum interview bacalah akhbar tontonlah berita..apa sahaja soalan fakta boleh keluar..jangan tanya sama ada “itu atau ini keluar ke dalam temuduga??” kerna semuanya akan keluar disebabkan calon2 yang ramai..

Namun jangan bimbang kerana seperti mana ceramah2 yang kawan2 semua sampaikan di sekoLah , persediaan awal itu penting (walaupun sebenarnya study last minute je yang best n masyukk)..


- soaLan2 kaunseling : diingatkan di depan pengerusi ada buku yang mengandungi bidang2 yang kita ambil.. justeru soalan pilihan dato’ untuk Zero adalah ;


a) kemahiran2 dalam kaunseling..


b) program proaktif dan program reaktif yang dijalankan..


c) bagaimana kaunseling membantu pendidikan..


soaLan2 fakTa kembaLi ; PRU , PRK , nama 2 wanita yang jadi menTeRi ..


soaLan peNutup ; biLa nak sambung beLajar??..



10.55 am ; semuanya berakhir dan kini bertawakal menunggu keputusan .. moga semuanya berjalan lancar..amin..


TIPS untuk PAKAIAN LELAKI : KOT @ BLAZER itu WAJIB PAKAI.. if ur interview on Thursday , dun even try 2 wear “Batik” ..:)



..insyaAllah tiada yang kompleks untuk interview SPP ini bagi mereka yang bersedia..


..berfikir sebelum menjawab ..kita ada masa dalam bilik itu…


.. setiap pengerusi @ penemuduga adalah berbeza karakter mereka .. namun jika anda akan ditemuduga oleh Dato’ Hajah Rahimah atau Tn Haji T maka tenanglah diri anda.. namun jika (sedikit peringatan berbentuk amaraN..huhu) penemuduga anda berbangsa India bergelar Mr.R maka bersediala dengan provokasi dan ketegasannya…anda mungkin tak mampu tersenyum..huhu.. ~



Alhamdulillah .. setakat ini je yang mampu dikongsikan ..bacaLah dan sebarkanlah pada rakan2 yang akan turut sama ditemuduga ..



N jika ada kekurangan yang dicari dalam perkongsian ni , saya tak kisah pun ..HeLL No..miahahaha…:p


GOOD LUCK..


Kejayaan anda semua kawan2 Trainers yang hebat dan baik dan positif tingkahlakunya sentiasa didoakan oleh saya insan yang penuh noda dosa ini..


WassaLam..

2 comments:

Anonymous said...

tq 4 the tips...

Mohd Azirul bin Ismail said...

~ same2 n share it with others gak k ~